Projektets formål:

Rudkøbing Handelsstandsforening har som vision at nytænke detailhandlen, som del af en oplevelse. Vi skal gå fra at tænke, at folk handler – og dermed være i ulige konkurrence med internethandlen, til at tænke i shopping. En shopping-oplevelse er mere end en indkøbstur. Oplevelsen af at lægge turen forbi Rudkøbing by skal gentænkes, så besøgende kommer for at få en samlet oplevelse bestående af shopping, kultur, spisning og en hyggelig atmosfære, hvor man har tid til at få oplevelserne med i fællesskab.

Målgrupperne er borgere i Langeland Kommune, endagsbesøgende udefra samt danske og internationale turister med fokus rettet på især de tyske turister.
En særlig målgruppe er ejerne af de ca. 3.000 sommerhuse vi har på Langeland. De kommer ofte selv og bebor deres sommerhuse året rundt i ferier og weekends.

Der er behov for at udvide samarbejdet omkring Rudkøbing Handelsstandsforening, men erhvervsstrukturen gør det til en betydelig udfordring at løfte byen til det næste strategiske niveau, idet de fleste virksomheder er drevet af indehavere med få ansatte. Det er en udfordring at finde rum og tid til de større fælles satsninger, der kan bidrage til at skabe nye oplevelser og sammenhængende indsatser.

https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/rural-development_en